شهر شما،خانه ما نيست _ مختار جباری

سایز متن   /

مدل هاى رفتارى افراد ممكن است در طيفى قرار بگيرند كه در يك سر اين طيف رفتار فاخر قرار داشته باشد و در سر ديگر رفتار مبتذل .در ميان اين دو سر طيف يعنى از رفتار فاخر تا مبتذل تنوعى از مدل هاى رفتارى وجود دارد كه عبارتند از: رفتار جدى- رفتار رسمى-رفتار متعارف—رفتار ميانمايگى. اينكه ما كدام رفتار را از خودمان بروز دهيم بستگى دارد به محيطى كه در آن قرار داريم، فرد يا افراد مقابل ما، زمانى كه در آن قرار داريم و احوالات روحى ما. افراد ممكن است در حالى كه بسيار جدى هستند اما در شرايط خاص با افراد خاص نوع رفتار ميانمايگى از خود بروز دهند. يادم هست يكى از اقوام نزديك ما كه بازارى متشخصى بود و معمولا رفتارهاى جدى از خود بروز ميداد بعضى اوقات كه دوستان قديم او مى آمدند و شب در منزل او بودند يكى از كارهايى كه مثلا از سر رفتار ميانمايگى انجام ميداد اين بود كه جوراب هاى دوستان خودش را مخفى ميكرد و آنها صبح اين سو و آن سوى خانه دنبال جوراب هاى خود مى گشتند. پس ما در شرايط مختلف و با افراد مختلف و در حالات مختلف مدل رفتارى خاص خود را بروز ميدهيم . البته در ميان اين مدل ها طبيعتاً رفتار مبتذل از دامنه كمترى برخوردار است.
در سطح كلان، در رفتار شناسى گروهى و در سطح جامعه نيز تقريباً همين مدل كه در سطح بين فردى گفته شد حاكم است. مسافرين و گردشگرانى كه به شهرهاى اصفهان و تبريز و كيش ميروند عموماً از خود رفتار مبتذل بروز نمى دهند . منظور از رفتار مبتذل به معناى نقض حقوق شهر و شهروندى است، مانند رفتارهايى كه ما در ايام تعطيلات در شهر رشت شاهد آن بوديم. رفتارهايى چون استحمام در خيابان ، آويزان كردن لباس هاى شسته شده در معابر عمومى، كثيف كردن محيط عمومى و…
IMG-20190608-WA0009۹
اكنون سوال اين است چرا گردشگران در شهرى مثل اصفهان يا تبريز چنين رفتارى از خود بروز نمى دهند؟!
طبيعتاً دلايل مختلفى وجود دارد كه چنين رفتارى از مسافرين در شهر ما بروز داده ميشود اين دلايل را ميتوان در چند دسته كلى تقسيم كرد: ١- محيطى ٢_ مديريتى ٣-رسانه اى ٤-ترجيحات ذهنى
١- محيطى: كالبد شهر و عناصر زيباشناختى كه در كالبد شهر وجود دارند، موجب معنا دهى و معنا رسانى براى شهروند مى شود . با توجه به اين عامل ،از ورودى هاى شهر رشت تا عمق شهر به غير از محوطه ميدان شهردارى و پياده راه فرهنگى كه نسبتاً عناصر زيباشناختى و جود دارد، در كجاى شهر مى توان كالبد شهر را معنا دار يافت !؟ از ميدان گيل تا ميدان مصلى و تا ميدان فرهنگ چه عنصر زيباشناختى و جود دارد. پلشتى حاكم بر محيط ناخواسته پلشتى رفتار شهروند را ايجاد مى كند.
٢- مديريتى: وقتى وارد تبريز يا اصفهان مى شويد حضور مديريت شهرى را حس مى كنيد، شهرى كه چندين ماه شهردار ندارد و حتا زمانى كه شهردار هم داشت ،ميانگين عمر شهرداران رشت حداكثر ٩ ماه بود ، آيا در اين شهر مى شود حضور مديريت شهرى را حس كرد!؟
عناصر مديريتى شهر هيچ تمهيد و برنامه اى براى مديريت مسافرين ندارند. اساساً هيچ مدلى براى هدايت و تنظيم رفتار مسافرين وجود ندارد .با بهره گيرى از ظرفيت دانش آموزان ميتوان مجموعه هاى هدايت گرى مسافرين ايجاد كرد تا از بروز رفتار پلشت جلوگيرى شود. مديريت شهرى در رشت در سطوح مختلف آن اساسا فاقد هرنوع مدل و الگوى شهر- گردشگر، هستند
٣- در اغلب فيلم ها و سريال ها نوعى رفتار خاص در مورد شهرهاى شمالى القاء مى شود. در اين فيلم ها كسانى كه خلاف مى كنند و مى خواهند مدتى در تهران نباشند يا دچار مشكل روحى و رفتارى مى شوند سريعا تصميم مى گيرند به شمال بروند. گويا شمال هميشه مكان مناسب براى مناسبات پلشت است !
٤_ترجيحات ذهنى: واقعيت اين است كه شهر و ترتيبات شهرى و اقتضائات گردشگرى آن ترجيح ذهنى مقامات استان نيست. به همان نسبت كه ميتوان تدارك اربعين ديد،يا راهيان نور را مديريت كرد به همان نسبت هم ميتوان گردشگران شهرى را مديريت كرد تا شهر از حضور مسافرين بهره مناسب را ببرد نه اينكه در تعطيلات ، شهر براى مسافرين خاطره مفرح بسازد و براى صاحبانش تصوير خسته از خود!
منبع:
@mokhtar_jabbari

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی