ابریشم دوزیهای جاده ابریشم. در چنگِ کم سلیقه گی…/قاسم بزرگزاده

سایز متن   /

️عصیانگربانوی شعر،فروغ می گوید:
هیچ صیادی،از جوی حقیری،که به گودالی می ریزد،مرواریدی کشف نخواهد کرد.(تولدی دیگر).
رابطه هنرمندان عاشق ومستقل که تمام توش وتوان خودرا برای خلاقییت و آفرینش خود صرف کرده ودغدغه حفظ کیفیت واصالت آفرینه های هنری و انتقال تجارب انباشته ومهارتهای اندوخته خودبه آیندگان دارند،با دستگاه های دولتی که متولی امر هنر وصنایع مستظرفه هستند،مصداق این شعر فروغ است. وزارت ارشاد،سازمانهای صنایع دستی وفنی حرفه ای و…..که تمشیت،ساماندهی و هدایت امور هنروهنرمندان وآموزش هنر را به نحو حاکمیّتی وسخت افزارانه عهده دارند وبخشی از بودجه عمومی کشوررا صرف برنامه های غالبا ناکام و آمار آفرینی های خود می کنند به بهانه تجاری سازی و اقتصادی کردن فعالیت هنری ریشه تک تک رشته های هنری را می خشکانند. اصلا لازم نیست راه دوری بروید پای درد دل اولین هنرمند مستقل غیر حکومتی که بنشینید،مصادیق فراوانی برای گزاره های فوق می یابید.
واقعیت اینست که برخی تفکرات اقتدارگرا غالبا هنررا در حد رسانه خود می پذیرند و برای هنر فی حد ذاته و قائم به خود اعتباری قائل نیستند .برخورد حذفی و تنگ نظرانه ای که مراجع رسمی و حکومتی با غالب هنرمندان برجسته وممتاز کشور داشته اند صرفا به دلیل اینکه ؛ در خدمت منافع سیاسی گذاشتن هنررا زیربار نرفتند ،گواه صادق این مدعاست. برخورد سخیف احمدی نژاد و مرادش رحیم مشایی با پیر هنر سینمای ایران عزت الله انتظامی در انتخابات ریاست جمهوری و….
سرکارخانم شهین ابراهیم زاده پزشکی نویسنده کتاب ابریشم دوزیهای ایران ،دارنده درجه دکترای هنری دوختهای سنتی ایرانی ، از آندست هنرمندانی است که اگر قرار باشد در آینده هنر وتمدن جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم ، آفریده های اساتیدی چون او مستند مدعایمان خواهد بود. اخیرا اداره کل فنی حرفه ای گیلان جشنواره ای با عنوان (جشواره مهارت آموزی گردشگری)در سالن نمایشگاه های منطقه آزاد انزلی برگزار کرد که از خانم دکتر پزشکی و تعدادی از دانشجویان وهنرآموزان ایشان برای قسمت نمایشگاه هنری جشنواره ، تحت عنوان (ابریشم دوزیهای جاده ابریشم) دعوت شد. قطع نظراینکه اساسا چنین جشنواره هایی بغیر از حلال کردن صرف بودجه به اهداف وشعارهای کاغذی خود نمی رسند و بخشی از فرایند آمارسازی مدیران محسوب می شوند .قرار دادن سوزن دوزیهای بسیار زیبا که هنر وظرافت رشک برانگیز زنان هنرمند ایران زمین را به رخ می کشد دریک فرایند غیر هنری و دم دستی که با حضور رجال سیاسی شروع وتمام می شود ،نوعی بی سلیقگی ست. آنچه در غرفه ابریشم دوزیهای جاده ابریشم دیده می شد ،باید در یک گالری هنری نفیس به نمایش در می آمد تا جویندگان هنر و زیبایی در سکوت وآرامش بتوانند محصول یک تاریخ ظرافت ،دقت و زیبایی را دنبال کنند نه در فضایی آلوده به تبلیغات تجاری ومملو از کسانی که برای گذران وقت و گشت وگذار در یک پرفورمنس عوامگرایانه در سوله ای دلَندشت قدم می زنند….
ابریشم دوزی رقص ماندگار دست زنان هنرمند ایرانیست بر پهنه ی منسوج ،پیوند و ائتلاف تار وپود! و رنگ .رنگ های ساده که چون درهم می آمیزند (بی امتزاج ماهیت،) غوغا برپا می کنند. جای پای رقص است. رقص انگشتان که با “ریزخشونت”ِ سوزن ،نخ های رنگین را چنان به جانِ پارچه پیوند می زند که گویی رنگین کمان عصر گذرنده ی بهاری در گنجه ی ماهوتی زمان ماندگار شده است.
در ستایش زیبایی دست آفرینه های خانم پزشکی ، استاد بی پناه و شاگردان ایشان ، کلمات بی نوا بدیل نظاره نمی شوند وشایسته است این آثار ارجمند هنری و شرح تاریخ و تشویق نسل های پیش رو به تاسی از هنرمندان برجسته این رشته هنری ، نمایشگاهی در خور برگزار شود در محیطی که برای عمق و ژرفای هنر فضا داشته باشد نه جشنواره بفرموده ای که هنرمندان را تحت اراده بی هنران قرار می دهد…

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی